Onze collega Marieke is oktober 2016 naar de Faeröer gereisd voor een studiereis. Lees hier meer over haar ervaringen.

Begin oktober heb ik kort mogen kennismaken met de Faeröer Eilanden en ben eigenlijk nog steeds aan het nagenieten. Wat een mooie bestemming en wat goed te combineren met een reis IJsland! Maar het verdient het zeker ook om als volledige vakantieweek benut te worden! Het lijkt heel ver weg, maar er zijn op dit moment hele goede en makkelijke mogelijkheden om er te komen. Natuurlijk met de ferry als stop-over van een paar nachten op weg naar IJsland, maar er zijn komend jaar ook hele goede vluchtmogelijkheden met 1 stop in Kopenhagen (een bijzonder mooie en grote luchthaven trouwens). Vooraf dacht ik, best wel kort 2 dagen, maar wat hebben we veel gezien. Sowieso is rondrijden al echt een sprookje, de wegen zijn smal maar super rustig (wel uitkijken voor de ca. 200.000 loslopende schapen) en na iedere bocht of tunnel wordt je weer verrast door een prachtig uitzicht van heel veel groen in combinatie met zwarte rotsen en kliffen met daar tussenin lieflijke dorpjes met zeer kleurrijke huizen met de beroemde grasdaken.

Op dag 1 hebben we een lange rondtour gemaakt over de Noordelijke eilanden zoals Streymoy, Esteroy en de kleinere eilanden. Hoogtepunt hiervan was het schilderachtige dorpje Saksun, ooit aan een natuurlijke haven gelegen die nu is drooggevallen. Een schapenboer heeft ons de oude boerderij laten zien en heel veel verteld over het leven op de Faeröer vroeger en nu. Eigenlijk was hij te druk omdat de schapen naar binnen moesten, wat een baan om alle schapen voor de winter weer dichterbij huis te krijgen, maar hij had wel hulp van speciale honden gelukkig en de hele familie. Verder onderweg genoten van de uitzichten en lunch was gepland in Guesthouse Gjaargardur in Gjogv. Zowel deze omgeving als het Guesthouse verdiend een verblijf van minimaal 2 dagen, wat een mooi wandelgebied en een heerlijk verblijf in de natuur!! Het diner was ook een hoogtepunt. Op dit moment zijn de toeristenbureaus bezig met het meer ontwikkelen van zogenaamde ‘home visites’. Lekker lunchen of dineren bij mensen thuis die ook nog heel veel en heel graag over hun land en huis vertellen. Wij zijn bij Jakup & Lena geweest, trots op hun hele mooie tuin waar ze heel veel in werken en een heerlijke traditionele maaltijd met natuurlijk soep, vis en lam!

Dag 2 was ook weer een feest. Na een korte nacht in verband met een Cultuur Festival in Tórshavn maakte we een stadswandeling door de oude stadsdeel Tinganes in Tórshavn. Mooie oude pandjes kleurrijk en ook best grappig dat in deze voor mij als Rotterdammer toch wel heel kleine huisjes de gehele regering zetelt. In de middag gingen we op weg naar Kirkjubour voor een bezoek aan de overblijfselen van een oude middeleeuwse kerk en wederom een hele oude boerderij genaamd Roykstovan waar we ook hebben geluncht. Ook hier weer een hele drukke schapenboer die tussendoor heel veel leuke zaken verteld over het toen en het nu. Daarna is het tijd voor iets spectaculairs om deze dagen goed af te sluiten. Met een Rib (rubber speedboot) gingen we vanaf Tórshavn (in de zomer is het vertrek in de buurt van Kirkjubour) voor een ruige tocht (golven 4/5 meter en ca. 100 km per uur) rondom het eiland Hestur, wat een mooie tocht! Helaas konden we niet de grot in vanwege de te hoge golven dus ik moet gewoon nog een keer terug, sowieso ook om de Puffins en de Jan van Genten te gaan spotten en om de volgens de gids nog mooiere Zuidelijke eilanden te gaan bekijken. Al met al ben ik in korte tijd helemaal weg van deze bestemming!

Wil je meer weten, heb je vragen of kan ik een mooi voorstel maken voor komende zomer? Bel dan 0107144453, mail naar info@creatingstories.com of stuur een bericht via onze sociale media!