El tren del fin del Mundo is een toeristische attractie bij Ushuaia in Vuurland, Argentinië. Het stoomspoor werd oorspronkelijk gebouwd als vrachtlijn om de gevangenis van Ushuaia op te bouwen en te bedienen, met name om hout te vervoeren.
Tegenwoordig fungeert de spoorlijn als erfgoed en dient vooral om de bezoekers te laten genieten van de prachtige route door het nationale park Tierra del Fuego. Hiermee is het spoor de meest zuidelijke functionerende spoorweg ter wereld.
Met de rondreis Veelzijdig Argentinië bezoek je ook Ushuaia en heb je de kans om deze historische treinroute te zien.
Geschiedenis van de spoorlijn
In de late 19e eeuw ontwikkelde Ushuaia een strafkolonie in het huidige nationale park Tierra del Fuego, waar de eerste gevangenen in 1884 arriveerden. In 1902 werd aangevangen met het bouwen van een aantal panden om de gevangenen te huisvesten en werd een spoorweg op houten rails aangelegd.
Het transport over het spoor vond voornamelijk plaats om lokaal gesteente, zand en hout naar de bouwplaats te vervoeren. In het begin trokken ossen de wagens over het smalle spoor richting het eiland, diep in de wildernis.
In 1909 gaf de gouverneur bij de regering aan dat het noodzakelijk was de spoorlijn te verbeteren, zodat er een stoomlocomotief in gebruik kon worden genomen. De Tren de los Presos (trein van de gevangenen) verbond het gevangenkamp langs de kustlijn naar de groeiende stad Ushuaia.
Doordat de houtvoorraad in het gebied uitgeput raakte, werd de spoorweg geleidelijk verder uitgebreid, dieper de wildernis in. Het spoor volgde de vallei van de Pipo-rivier naar de hoger gelegen gebieden. De gevangenen werden ingezet voor de houtkap en dat heeft er mede voor gezorgd dat de stad Ushuaia destijds flink kon groeien.
Sluiting gevangenis
In 1947 werd de gevangenis gesloten en vervangen door een marinebasis. In 1949 veroorzaakte een aardbeving flinke aardverschuivingen en raakte een groot deel van de El tren del fin del Mundo route geblokkeerd. Ondanks dat de route niet meer in primaire behoeften voorzag, heeft de regering destijds veel inspanningen geleverd om de lijn vrij te maken en de trein weer in dienst te nemen. De spoordienst was echter niet levensvatbaar en werd in 1952 alsnog gesloten.
Toeristische attractie
In 1994 werd de spoorlijn herbouwd en opnieuw in gebruik genomen, nu echter met een ander doel: het transport van toeristen. De zeer Spartaanse trein van vroeger werd vervangen door een stoomtrein die geschikt was om toeristen te laten genieten van de prachtige omgeving.
De huidige El tren del fin del Mundo is luxe. Je kunt er genieten van champagne-arrangementen en heerlijk dineren, terwijl je onderweg van de geweldige omgeving geniet.
Een rit met El tren del fin del Mundo
De trein vertrekt vanaf het station ‘El fin del Mundo’ op ongeveer 10 kilometer ten westen van de luchthaven van Ushuaia, net ten westen van de Ushuaia Golf Club. De route voert de passagiers langs de Pico-vallei in de Toro-kloof en naar station Cascada de la Macarena. Dit is een leuke stop waar je leert over de lokale bevolking en om naar een uitkijkpunt te klimmen.
De trein vervolgt dan de route het nationale park in, waarbij je reist door de vallei aan de voet van de bergeng en uiteindelijk bereik je het station Estación el Parque Tierra del Fuego. Daar kun je kiezen met een tour verder het park in te gaan of om terug te keren richting Ushuaia.