Japan staat wereldwijd bekend om het efficiënte, goed georganiseerde netwerk van openbaar vervoer. Het openbaar vervoer waaronder de trein en bus rijden stipt volgens schema en zijn dus nooit te laat. Daarnaast is het openbaar vervoer ontzettend snel, moet je mobiele telefoon op trilfunctie staan, is iedereen rustig en stil en wordt er alleen maar fluisterend gebeld. Dit is de reden dat de meeste toeristen geen huurauto gebruiken, het openbaar vervoer is de meest efficiënte manier van reizen. Lees hier alles over bereikbaarheid en vervoer Japan.

In geen enkel ander land is het openbaar vervoer zo goed geregeld als in Japan. Niet alleen de trein en bus maar ook het binnenlandse vluchtnetwerk is erg uitgebreid, van goede kwaliteit en het snelste vervoermiddel. Al met al is de trein de meest gebruikte optie en dan met name de Shinkansen, de Bullet Train. Echter betaal je er natuurlijk wel een flinke prijs voor, daarom is de Rail Pass in het leven geroepen om wat kosten te kunnen besparen.

Daarnaast zijn er bussen, binnenlandse vluchten, taxi’s en is er de metro. Het is ondenkbaar dat je in Japan halverwege je reis ergens strand vanwege de vertraging zoals in andere Aziatische landen, al het openbaar vervoer rijdt altijd volgens schema.

Vervoer in Tokyo

De hoofdstad van Japan, Tokyo heeft een enorm uitgebreid en intens openbaar vervoer netwerk met metro’s, treinen en bussen. Deze worden beheerd door een dozijn verschillende vervoersbedrijven. Om de netwerken te kunnen lezen zal je even moeten oefenen en dat geldt ook voor het kopen van een kaartje uit een kaartjesautomaat.

Je zal snel wennen aan het openbaar vervoer in deze metropool. Onder andere zal je merken dat het een snelle en betaalbare manier is om de hoofdstad te verkennen. Veel borden zijn dan ook in het Engels en de Japanners zijn vriendelijk en bereid genoeg om je te helpen mocht je er niet uitkomen. Doordat de taxi regelmatig vaststaat in het drukke verkeer en ook duurder is, heeft het openbaar vervoer een streepje voor. Om je gemakkelijk in Tokyo te verplaatsen kan je het beste de metro en treinen van spoorwegmaatschappij JR East gebruiken.

Vervoer naar Japan

Het vervoer naar Japan bestaat eigenlijk alleen uit het vliegtuig. Er zijn 2 internationale vliegvelden in Tokyo; Narita International Airport en Haneda International Airport. Waarvan Narita de belangrijkste internationale luchthaven is van Japan, dit vliegveld ligt op 60 km ten oosten van Tokyo. Voor binnenlandse vluchten is Haneda een geschikte optie. Dit vliegveld ligt op 14 km ten zuiden van Tokyo. Dat betekent dat je vanuit Haneda sneller in het centrum van de hoofdstad bent dan vanuit Narita. Met het openbaar vervoer ben je snel in het centrum.

Vervoer in Japan

Vliegtuig
Ondanks dat het door het uitstekende trein netwerk in Japan onnodig is om een binnenlandse vlucht te nemen, is het wel de snelste manier om tussen de diverse eilanden van Japan te reizen. In het uitgestrekte Hokkaido kan vliegen een uitkomst bieden aangezien er geen treinverbindingen zijn op dit eiland. Een nadeel is dat vliegtickets ontzettend duur zijn. Ongeacht dat je flinke kortingen krijgt wanneer je ver van te voren boekt. Voor buitenlanders met een internationaal retourticket hebben de 2 grootste Japanse maatschappijen, Japan Airlines en All Nippon Airlines een speciaal Visit Japan tarief voor binnenlandse vluchten. Let erop dat je altijd goed kijkt vanaf welk vliegveld je vertrekt als je ergens moet overstappen.

Voor reizigers met niet al teveel tijd en een iets groter budget bieden de binnenlandse vluchten een goede uitkomst. Een kaartje voor de Shinkansen kan zo maar meer dan €100 kosten terwijl je voor een vliegticket waarschijnlijk iets meer betaald.

Trein
Het meest gebruikte vervoersmiddel in Japan is de trein, en dan met name tussen de grotere steden. Dit efficiënte vervoersmiddel heeft een uitgebreid netwerk door heel het land en komen in Japan nooit te laat. Daarnaast vind je in Japan de snelste trein ter wereld genaamd de Shinkansen of Bullet Train. Deze voertuigen halen snelheden van meer dan 300 km per uur! Hierdoor is het de ideale manier om de enorme afstanden tussen Japanse steden te overbruggen. De kortere ritten worden gereden door lokale treinen. Samengevat is er in totaal ruim 20.000 km spoor in Japan voor de treinen. Grotere steden zoals Osaka en Tokyo hebben een uitgebreid Mass Transit Rail System (MTRS) waarbij de ondergrondse en treinsporen met elkaar verbonden worden. Naast de Shinkansen en de ‘normale’ lokale treinen zijn er ook intercity’s en nachttreinen.

De meeste treinlijnen worden beheerd door JR, Japan Rail die ook de Rail Pass aanbieden. Meer informatie over de Japan Rail Pass vind je hieronder. Let op! de treinen rijden niet ‘s nachts.

Shinkansen
Het is een bezienswaardigheid op zich wanneer je met de Shinkansen of bullettrein reist. Deze trein is enorm punctueel waardoor je altijd op tijd op je bestemming zal aankomen. Voor de Shinkansen zijn er 6 routes/sporen met als belangrijkste lijnen de Tokaido-Sanyo lijn (van Tokyo eindigend in Fukuoka) en de Tohoku lijn (belangrijkste noordelijke route, Sendai – Shin-Aomori). Vaak zijn de borden op de stations ook in het Engels beschreven zodat je begrijpt hoe het netwerk in elkaar zit.

Overige treinen
De snelste treinen naast de Shinkansen zijn de limited express (Tokkyu) treinen die maar een beperkt aantal stops maken onderweg. Daarnaast heb je nog de minder bekende express (Kyuko) treinen die alleen op grotere stations stoppen.

Slaaptreinen
De slaaptreinen zoals je die veel in de rest van Azië ziet rijden er in Japan niet veel van. De belangrijkste routes die gereden worden met een slaaptrein zijn van Tokio en Osaka naar Aomori en Sapporo. Houd er rekening mee dat wanneer je voor een ligplaats in de nacht vraagt je dit apart van de Japan Rail Pass moet betalen. Reserveringen voor de nachttrein zijn noodzakelijk.

Japan Rail Pass

De Japan Rail Pass geeft je de mogelijk om voordelig en efficiënt door Japan te reizen. Je kan onbeperkt gebruik maken van het uitgebreide JR-netwerk met de keuze uit een 7, 14 of een 21-daagse pas. Met de razendsnelle Shinkansen of Hikari treinen ben je in no-time op je volgende bestemming. Maar ook kan je gebruik maken van bussen en veerboten met de JRP. Mocht je slechts één langeafstandsrit maken met de trein dan is het onnodig om de Japan Rail Pass aan te schaffen.

Maak je meerdere lange treinreizen dan biedt de Japan Rail Pass een goede uitkomst. Wanneer je flexibel wilt zijn gedurende je reis dan is het slim om de uitgebreide Japan Rail Pass te kopen. De regionale JRP is een betere deal wanneer je route al van te voren gepland is en vast staat. Je moet de pas binnen 90 dagen gebruiken na aanschaf, daarna verloopt het. Ook staat de pas op naam en is het niet mogelijk om je pas over te dragen aan iemand anders.

Hoe werkt het?
De Japan Rail Pass is te koop in Japan, maar een stuk duurder en lastiger te verkrijgen. Daarom raden we je aan om de pas in Nederland aanschaffen. Natuurlijk kunnen wij dit voor je regelen! De voucher ontvang je bij je reispapieren, welke je bij aankomst kan inwisselen en activeren.

Stap 1. Je neemt je voucher en paspoort mee naar de JR Ticket Offices die je op de luchthaven in Japan kunt vinden.

Stap 2. Daar vul je een formulier in en bepaal je zelf op welke dag je de JRP wilt laten ingaan. Het is niet noodzakelijk om dat op dezelfde dag te laten ingaan.

Stap 3. Je ontvangt hierna de daadwerkelijke Japan Rail Pass, een kartonnen pas die je moet laten zien aan het personeel bij de poortjes waarna zij je er doorheen laten op het station.

Reizen met een huurauto in Japan

Omdat het openbaar vervoer zo goed functioneert in Japan zie je nauwelijks huurauto’s rijden. Bovendien zijn de wegen rondom de grote steden vaak erg druk en is er daardoor veel file. Maar ook zijn parkeerplaatsen moeilijk te vinden – en aardig aan de prijs. Echter kan een huurauto in de landelijke gebieden wel een optie zijn, met name in Hokkaido. Houd er wel rekening mee dat ze in Japan net als in Engeland aan de linkerkant van de weg rijden.

Al met al wordt met een huurauto rijden wel steeds populairder in Japan. De trein is erg prijzig en daarmee is het huren van een auto een stuk voordeliger en kan je meer van de gebaande paden. De wegen in Japan zijn uitstekend en de meerderheid van de borden op de belangrijkste autoroutes zijn ook aangegeven in het Engels.

Op de snelwegen moet je wel tol betalen (ongeveer ¥30 per kilometer), maar er zijn ook genoeg wegen gratis te betreden. Met name wanneer je met een groep reist is een auto huren makkelijker en goedkoper het openbaar vervoer. Ook is het mogelijk om een auto voor een halve dag te huren om korte trips te maken.

Busvervoer in Japan

Mocht je liever met de bus reizen dan kan je de zogenaamde highway buses nemen die dezelfde route volgen als de shinkansen-treinen. Ondanks dat ze er een stuk langer over doen dan de shinkansen zijn ze wel veel goedkoper. Met name tussen de steden Tokyo en Kyoto, Osaka en Kobe zijn de prijzen laag. Je moet er wel rekening mee houden dat je weinig beenruimte hebt tenzij je extra betaald. En als je dan meer betaald is de trein uiteindelijk alsnog een beter alternatief.

In de stad zijn bussen vaak erg lastig om te gebruiken voor toeristen doordat alles alleen in het Japans aangegeven wordt. Daarnaast zijn de routes ook erg gecompliceerd. Dit is dan ook waarom bussen in Japan het beste tot hun recht komen in de landelijke delen van het land. Immers rijden daar weinig of zelfs geen treinen.

Metro in Japan

In de grote steden van Japan is de metro het belangrijkste vervoermiddel. Zo kan je in Tokyo overal komen door de metro te nemen. Het zal in het begin even wennen zijn aangezien de spoorboekjes en routekaarten een tikkeltje ingewikkeld zijn.

Net als de treinen en het overige openbaar vervoer rijdt de metro altijd op tijd. De metro is niet duur, erg efficiënt en opvallend schoon. In Tokyo zijn er 2 verschillende metronetwerken: Tokyo Metro (privébedrijf met 9 metrolijnen) en Toei Subway (vervoersbedrijf van gemeente Tokyo met 4 metrolijnen). Deze dekken samen het centrum van Tokyo zodat je alle bezienswaardigheden van de hoofdstad kunt ontdekken.

Je kunt ook lijnen combineren van deze 2 verschillende bedrijven. Al met al zijn er in totaal meer dan 200 metrostations in Tokyo waar ook gratis wifi tot je beschikking is.

Met een metropas kan je meerdere ritten maken, je zet tegoed op de kaart en zo wordt er bij de poortjes automatisch uitgerekend hoeveel je moet betalen. Daarnaast is het mogelijk om een Common One-Day Ticket te kopen, een dagkaart waarmee je alle 13 metrolijnen kunt gebruiken. Bij de kaartautomaten op de metrostations kan je deze dagkaarten kopen.

Taxi’s in Japan

Taxi’s zijn overal te vinden in Japan, zelfs op het platteland. Bovendien zijn taxi’s veilig en de auto’s altijd zeer schoon. Het nadeel van de taxi is dat het redelijk prijzig is. Daarnaast spreken de meeste taxichauffeurs weinig Engels, dus is het handig om je bestemming van tevoren in het Japans te laten opschrijven. Al met al wordt de taxi alleen gebruikt in de stad, en dan vooral om naar het vliegveld of treinstation te komen.

Met de boot in Japan

Omdat Japan bestaat uit 6.825 eilanden zou je denken dat de boot een veelgebruikt vervoermiddel is. In de praktijk ligt dit anders en wordt de boot amper gebruikt. Zo zijn de meeste eilanden met een brug of tunnel met elkaar verbonden. Desondanks gaan er tussen de kleinere eilanden wel veerboten. Het is geen snelle manier van reizen maar wel een leuke manier. Aangezien je een ander perspectief krijgt dan vanuit de trein, auto of bus!

‘s Nachts gaan er ook een aantal veerboten met name tussen Honshu en Hokkaido in het noorden en Kyushu en Shikoku in het zuiden.