• Altijd persoonlijk contact met een specialist
  • Hét reisbureau voor jouw op maat vakantie
  • Niet gebonden aan vaste vertrekdata
Persoonlijk contact? 010 71 444 53 Stel een vraag Bel me terug

Laatste nieuws omtrent Corona

Welke invloed heeft het Coronavirus op reizen naar de bestemmingen van Creating Stories?
|

Op deze pagina houden we je zoveel mogelijk up-to-date over het coronavirus met betrekking tot reizen naar onze bestemmingen.

1 april, 11:30 uur.

Tijdens de persconferentie van 31 maart is aangekondigd dat de corona-maatregelen in Nederland zijn verlengd tot en met 28 april.

 

Veel landen hebben inreisbeperkingen afgekondigd voor reizigers uit landen waar het coronavirus is vastgesteld. Hierdoor kan het zijn dat je reis niet meer plaatsvindt.

 

Vanaf dinsdag 17 maart 17.00 uur zijn de buitengrenzen van het Schengengebied dicht, voor minstens 30 dagen (deze tijdelijke reisbeperking geldt tot 18 april). Bekijk hier het overzicht van de Schengenlanden.

 

Uitzonderingen op deze reisbeperking:

  1. Om naar huis te reizen
    • Inwoners van Schengen Staten
    • Inwoners van Niet-Schengen EU-landen (bijv. VK en Ierland)
    • Nationaliteiten uit andere landen die een verblijfsvergunning hebben of in het bezit zijn van een visa met een lange looptijd en woonachtig zijn in Nederland.
  2. Andere reizigers met een vitale functie of behoefte, zoals:
    • Mensen uit de gezondheidszorg, denk aan artsen, verpleegkundigen, onderzoekers en professionals op het gebied van de oudere zorg
    • Douaneambten/Marechaussee
    • Transport professionals
    • Diplomaten, personeel van internationale organisaties, militairen, welzijnswerkers die hun beroep uitoefenen.
    • Mensen die om humanitaire redenen afreizen of bescherming zoeken.

Nederlanders kunnen dan nog wel terugkeren, maar worden aan strenge checks onderworpen. Indien nodig kunnen reizigers worden verplicht om 14 dagen in thuisisolatie te blijven.

 

Deze informatie is gericht aan mensen met de Nederlandse nationaliteit, woonachtig in Nederland. Mocht je hierbuiten vallen, houd dan de lokale media en adviezen in de gaten.

Onze bestemmingen

Let op! Ongeacht of er wel of geen reisbeperkingen zijn per bestemming wordt er vanuit Nederland geadviseerd om voorlopig alleen te reizen indien strikt noodzakelijk.

 

Alaska: Valt onder de voorwaarden van Verenigde Staten. Houd dan ook de toelichting bij deze bestemming in de gaten.

 

Argentinië: Argentinië heeft aangekondigd dat ze vanaf dinsdag 17 maart tot woensdag 15 april geen Europese toeristen binnenlaten, waaronder dus ook geen Nederlanders. Alleen Argentijnen en vaste inwoners mogen het land binnenkomen. Argentinië gaat vanaf 20 maart in lockdown vanwege het coronavirus. Alleen bezoeken aan supermarkt en apotheek zijn nog toegestaan. Alleen bepaalde beroepsgroepen (medici bv) mogen nog de straat op. Deze maatregel zal in ieder geval duren tot en met 12 april.

 

Australië: Vanaf 20 maart 21:00 uur (lokale tijd), sluit Australië zijn grenzen voor alle reizigers die naar Australië komen (met uitzondering van inwoners en burgers).
Vanaf 15 maart zijn cruiseschepen uit buitenlandse havens de komende 30 dagen niet welkom. Momenteel zijn wij druk bezig om onze klanten die momenteel door Australië reizen te helpen om terug te komen.

In Australië zijn 23 maart diverse vergaande maatregelen aangekondigd om het coronavirus tegen te gaan. De premier (Morrison) kondigt de sluiting van de horeca, gebedshuizen en sportlocaties aan. Deze maatregel geldt voor de komende zes maanden, maar zal iedere maand worden geëvalueerd. De verschillende staten van Australië sluiten de grenzen voor onderling personenverkeer, een strenge maatregel die sinds de stichting van de federatie Australië niet eerder is genomen.

Deze maatregelen volgen op een weekend waarin het land internationaal gezichtsverlies leed door foto’s van een overvol strand (Bondi Beach). Veel mensen negeerden de oproep om afstand van elkaar te houden.

Aanvankelijk verspreidde het virus zich relatief langzaam in Australië, maar de afgelopen dagen is het aantal besmettingen snel toegenomen. Meer informatie via Tourism Australia.

 

Canada: Vanaf 16 maart alleen noodzakelijke reizen mogelijk. Je dient verplicht 14 dagen in thuisisolatie te zitten bij aankomst. Internationale vluchten die aankomen in Canada zijn beperkt tot vier luchthavens: Toronto Pearson, Vancouver, Calgary en Montreal.
Luchtvaartmaatschappijen weigeren passagiers die COVID-19-symptomen vertonen. Meer informatie via ‘Canada Keep Exploring’, onderdeel van Destination Canada.

 

Chili: Sluit vanaf 18 maart de grenzen, voor minimaal 2 weken. Voor cruiseschepen geldt vanaf 15 maart een voorlopig aanmeerverbod, geldig t/m 30 september. Scholen, restaurants, pubs, theaters, bioscopen zijn gesloten. Alleen supermarkten, apotheken en medische centra zijn nog open. Meer informatie via het Chileens Ministerie van Volksgezondheid.

 

Faeröer: De Faeröer eilanden vallen onder de Deense regering. De Deense regering heeft besloten vanaf 13 maart geen toegang te verlenen aan reizigers, ten minste tot en met 12 april. Meer informatie via Visit Faroe Island.

 

Groenland: Groenland valt onder de Deense regering. De Deense regering heeft besloten vanaf 13 maart geen toegang te verlenen aan reizigers, ten minste tot en met 12 april. Vanaf 20 maart is ook al het vliegverkeer van en naar Groenland stopgezet, voor ten minste 2 weken. Dit geldt ook voor binnenlandse vluchten. Transport van acute ziektegevallen en goederen is hiervan uitgezonderd. Meer informatie via Visit Greenland.

 

IJsland: Tot op heden geen reisbeperkingen. Meer informatie via Icelandic Tourist Board. Je wordt nog niet officieel geweerd, maar we raden reizen voor toeristische doeleinden wel af. Vanaf 20 maart 2020 mogen buitenlanders – behalve EU / EER-, EVA- of Britse onderdanen – IJsland niet binnenkomen. Dit advies is geldig tot 17 april 2020.

 

Nieuw-Zeeland: Vanaf 19 maart 23:59 uur (lokale tijd), sluit Nieuw-Zeeland zijn grenzen voor alle reizigers die naar Nieuw-Zeeland komen (met uitzondering van inwoners en burgers).
Cruiseschepen mogen tot 30 juni niet aanmeren. Momenteel zijn wij druk bezig om onze klanten die momenteel door Nieuw-Zeeland reizen te helpen om terug te komen.

Vanaf 25 maart is de noodtoestand afgekondigd. Het land gaat volledig op slot voor minstens 4 weken. Dit werd 23 maart al aangekondigd door premier Jacinda Ardern, nog strengere maatregelen om het virus in te dammen. Binnen 48 uur gaan scholen, horeca en bioscopen dicht. De supermarkten en apotheken blijven geopend. De premier verwacht dat de maatregelen in elk geval vier weken gaan duren. De Nieuw-Zeelanders maken zich op om in quarantaine te gaan. Meer informatie via Ministry of Health.

 

Spitsbergen: De Noorse gezondheidsautoriteiten hanteren strikte regels. Vanaf donderdag 12 maart tot en met maandag 13 april (met mogelijkheid tot verlenging van deze periode) mogen reizigers van buiten Noorwegen niet naar Spitsbergen reizen. Alleen inwoners uit Noorwegen die sinds 27 februari niet buiten de Scandinavische landen zijn geweest, mogen naar Spitsbergen reizen waar ze bij aankomst 2 weken verplicht in quarantaine moeten. Meer informatie via Visit Svalbard.

 

Verenigde Staten: Geen toegang. Vanaf zaterdag 14 maart 04:59 uur gelden de door de Amerikaanse overheid getroffen maatregelen. Je kunt vanuit Nederland niet afreizen naar de Verenigde Staten, tenzij je een Amerikaans staatsburger bent. Dit verbod geldt ten minste tot 30 april. Meer informatie via ‘Centers of Disease Control and Prevention’.

 

Zuidpool: Onze zuidpoolreizen vertrekken vanuit Argentinië of Nieuw-Zeeland. Houd dan ook de voorwaarden van deze landen aan.

Jouw reis via Creating Stories?

De wereld waarin wij reisliefhebbers zo graag op avontuur gaan, is ingrijpend veranderd in de afgelopen maanden. Die reis waar je al zo lang naar uitkeek moet (misschien) verplaatst worden en onbezorgd uitkijken naar je avontuur zit er nu even niet in. Dat is heftig, maar gezondheid en veiligheid gaan natuurlijk boven alles.

 

Ook wij van Creating Stories werken elke dag keihard om ervoor te zorgen dat we onze reizigers goed informeren, maar omdat er zoveel nieuws (en nepnieuws) de ronde doet, ontvang je de informatie helaas niet altijd zo snel als je graag zou willen en van ons ook gewend bent. Dat is absoluut geen onwil, maar er zijn vragen die we niet of nog niet kunnen beantwoorden, omdat we zelf ook afhankelijk zijn van antwoorden op vragen die wij gesteld hebben aan bijvoorbeeld luchtvaartmaatschappijen, autoverhuurders en hotels. Uiteraard doen we er wel alles aan om zo goed en zo tijdig als voor ons mogelijk is te communiceren.

 

Dat hebben we zo gedaan de afgelopen weken en dat blijven we doen. Gelukkig ontvangen we heel veel mooie reacties van onze klanten, die veel begrip tonen voor de situatie, net als wij begrip tonen voor hun situatie en gevoelens.

 

De afgelopen weken zijn we begonnen alle boekingen op basis van vertrekdatum na te lopen. Dat is enorm veel werk, want het is een flinke groep reizigers, maar we nemen echt op tijd contact op met iedereen.

 

Wat is nu de stand van zaken?

 

HET VERTREK VAN JOUW REIS STAAT GEPLAND TOT EN MET APRIL 2020

Vrijwel alle reizen die gepland stonden in de 2e helft van maart en in april zijn intussen omgeboekt naar later dit jaar. Klanten die (nog) niet kunnen omboeken krijgen van ons desgevraagd een voucher, de zogenaamde corona-voucher.

 

VERTREK JE IN DE PERIODE 1 MEI T/M 30 JUNI 2020?

Voor reizen in mei en juni is er nog veel onduidelijkheid. De vooruitzichten zijn niet heel rooskleurig, maar in de wereld waarin we nu leven verandert er dagelijks iets. We proberen daarom alle informatie van brancheverenigingen, onze overheid, het RIVM, andere toonaangevende instituten en de overheden van onze bestemmingen goed en juist tot ons te nemen en op basis daarvan maatregelen te nemen. En natuurlijk volgen wij de richtlijnen van het RIVM en is de veiligheid van onze reizigers prioriteit nummer één.

 

Gevolg gevend aan de oproep van de overheid om tot eind mei mee te werken aan sociale onthouding (o.a. door grote groepen te vermijden, thuis te blijven etc.) zijn we nu in overleg met klanten die in mei reizen. We schorten momenteel, in samenspraak met onze reizigers, de reizen die moeten vertrekken in mei, op naar een later moment dit jaar, omdat ook wij verwachten dat het niet-reizen advies zal worden verlengd. Dus we werken eigenlijk vooruit, zodat we op een bepaald moment niet voor heel veel reizen voor een voldongen feit staan.

 

De overgrote meerderheid van de mei-reizigers heeft aangegeven de reis in juli, augustus of september alsnog te willen uitvoeren en zodoende zijn al heel veel reizen omgeboekt. Er zijn echter ook mei-reizigers die nog liever niet willen dat hun reis wordt opgeschort, zij hebben bijvoorbeeld de wens te wachten tot een week of 2 voor de vertrekdatum en dat kan natuurlijk ook. Uiteraard hebben wij de betalingstermijn voor reizen tot en met eind mei dientengevolge ook naar de toekomst verschoven, in lijn met de nieuwe vertrekdatum (zie verderop bij punten van aandacht).

 

Met vrijwel alle mei-reizigers is dus al contact opgenomen, deze groep werken we eerst af en daarna gaan we aan de slag met onze juni-reizigers. Wanneer precies de juni-reizigers aan de beurt komen is moeilijk te zeggen, maar we verwachten dat we in de 2e helft van april met iedereen contact hebben gehad, die reist tot eind juni.

 

VERTREK JE NA 30 JUNI 2020?

Over de reisperiode juni en de periode ná 30 juni wordt nog druk overleg gevoerd en een en ander zal afhangen van de inreismogelijkheden van de bestemmingen, bindende adviezen van het RIVM én de toestemming om überhaupt vanaf Schiphol te mogen vertrekken. Op basis daarvan gaan we weer mogelijke vervolgstappen ondernemen.

 

Een paar punten van aandacht:

  • Op dit moment heeft Schiphol aangekondigd de deuren na 30 april nog niet per definitie te sluiten.

 

  • Wij zijn ons ervan bewust dat voor een aantal van onze bestemmingen een inreisverbod geldt, waaronder Canada, dat een inreisverbod tot eind juni heeft afgekondigd. Deze maatregelen zijn tijdelijk van aard én kunnen elk moment weer gewijzigd worden door de regeringen. Het inreisverbod dat bijvoorbeeld circuleert voor reizen naar Canada is géén definitieve datum. Deze datum is uit voorzorg uitgedragen, maar kán door de overheid ingetrokken worden, waardoor het tóch mogelijk kan zijn dat reizen naar Canada en/of andere landen met vergelijkbare inreisbepalingen na 30 april door kunnen gaan of nog langer gesloten blijven.

 

  • Wij kunnen om deze redenen op dit moment alléén annuleringen in behandeling nemen voor reizen t/m 30 april. Met deze reizigers wordt persoonlijk contact opgenomen.

 

  • Reizen tussen 1 mei en 1 juni voor onze bestemmingen anders dan Canada worden alleen in samenspraak met reizigers verschoven. Voor Canada geldt een periode tot 30 juni. Deze periode staat letterlijk even ‘on hold’. Wij zijn afhankelijk van besluiten waarop wij géén invloed hebben. Dat betekent dat je tot nader order mag wachten met het betalen van de resterende reissom als jij reist tussen 1 mei en 1 juni naar onze bestemmingen anders dan Canada. Reis je naar Canada, dan geldt de periode tussen 1 mei en 1 juli. Zodra deze periode vrijgegeven wordt, geldt de betalingsverplichting zoals hieronder beschreven.

 

  • Voor boekingen naar onze bestemmingen anders dan Canada vanaf 1 juni en voor Canada vanaf 1 juli gelden de reguliere reis- en annuleringsvoorwaarden en daarmee óók de reguliere betalingsvoorwaarden. Wij beseffen dat je je zorgen maakt of de reis wel door kan gaan. Daarom hebben wij een unieke en speciale uitzonderingsregel op de betalingsvoorwaarden, waarmee wij willen laten zien met je mee te denken. We denken je hiermee tegemoet te komen in deze onzekere tijden, die voor ons allemaal gelden. In plaats van de acht weken voor vertrek betalingstermijn, hanteren we vanaf vandaag een termijn van vier weken vóór aanvang van de reis. Uiterlijk vier weken vóórdat je op reis gaat, moet de betaling van de volledige reissom op onze bankrekening bijgeschreven zijn. Alleen dan voldoe je aan je betalingsverplichting. Het geeft iedereen iets meer lucht en ons genoeg ruimte er nog voor te zorgen dat je reispapieren op tijd bij je zijn. Om bovendien aanspraak te kunnen maken op het recht op een restitutie (in de vorm van een coronavoucher), mocht de reis onverhoopt toch niet doorgaan, is het belangrijk dat jij voldoet aan deze voorwaarden. Wij behouden ons wel het recht voor de aangepaste coulante betalingsregeling in te trekken als de situatie, die nu niet te overzien is, verandert en wij ons daartoe genoodzaakt voelen.

 

  • Mocht je reizen in een periode ná 1 mei en nu toch al van de reis willen afzien, dan kan dat, echter gelden dan helaas de reguliere annuleringsvoorwaarden. Een datumwijziging naar 2021 wordt beschouwd als annulering en niet als wijziging. De voorwaarden voor annulering vind je hier. Het beste advies is vooralsnog geduldig te wachten, hoe onzeker of moeilijk de situatie op dit moment ook lijkt. Wij begrijpen dat het moeilijke tijden zijn, maar wij willen voorkomen dat je onnodig de annuleringskosten moet betalen.  Als je toch af wil zien van de reis, dan ontvangen wij graag een schriftelijke opdracht tot annulering. Een annuleringskostennota zullen wij hierna toesturen. Het advies is dan om bij je reis-/annuleringsverzekering te informeren of je gedekt bent voor de kosten.

 

Je kunt erop vertrouwen dat wij er alles aan doen om je bij te staan in deze onzekere periode, dat we je helpen zoals je dat van ons gewend bent en ons beste beentje voorzetten.
Wat wij nu van onze klanten vragen is vertrouwen. Vertrouwen dat we je informeren zodra er nieuws is dat betrekking heeft op jouw situatie en dat we daar dan ook naar handelen. Wij merken dat klanten onze persoonlijke manier van aanpak en informatievoorziening erg belangrijk vinden, dus dat zullen we zoveel mogelijk doen. Op deze pagina houden we je op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen, echter ook wij kunnen iets missen. Valt je dus iets op in het nieuws over onze bestemmingen en waarvan je denkt dat het interessant is voor andere reizigers, aarzel dan niet om dit via info@creatingstories.nl onder onze aandacht te brengen.

 

Deze situatie rond corona is inmiddels zeer omvangrijk, raakt de hele wereld en kost ook ons heel veel extra tijd, echter we blijven met evenveel enthousiasme aan het werk voor onze klanten.

 

In ieder geval willen we je alvast bedanken in het in ons gestelde vertrouwen.

 

Een reis boeken?

Wil je graag een reis boeken voor later dit jaar, kijk dan voor meer informatie hier.

Boeken bij Creating Stories?

Onze specialisten staan voor je klaar
icon-customerserivce Created with Sketch.

Altijd persoonlijk contact met een specialist

Om een uniek reisverhaal te kunnen samenstellen die perfect aansluit op jouw wensen is persoonlijk contact met een van onze reisspecialisten vanzelfsprekend. Op afspraak, telefonisch en per mail staan onze specialisten voor je klaar.

Group 3 Created with Sketch.

Hét reisbureau voor jouw vakantie op maat

Wil je een reis aanpassen, zelf je reis samenstellen of een bijzondere excursie in je reis opnemen? Wij denken graag met je mee en stellen op basis van jouw wensen een vrijblijvende offerte op.

Icon plane

Bij ons ben je niet gebonden aan vaste vertrekdata

Wil je bijvoorbeeld een dag of meerdere dagen extra toevoegen aan één van onze bestaande reizen of heb je zelf een route samengesteld, wij weten als geen ander jouw reis te plannen en te organiseren. Laat je inspireren en maak gebruik van onze jarenlange ervaring en expertise.

Onze klanten geven ons een 8.6

Contact

Heb je een vraag? We helpen je graag verder

Persoonlijk contact

Creating Stories Slobodan Ristic Specialisme: Nieuw Zeeland / Australie
+31(0)10 71 444 53
Wij zijn bereikbaar op ma t/m vrij 09.00 – 17.00. Bezoek alleen op afspraak ma t/m vrij 09.00 – 17.00. Liever mailen? info@creatingstories.nl

Bekijk algemene vragen

Meer vragen
Mocht er tijdens je reis onverhoopt iets voorvallen dan vragen we je allereerst dit op te lossen met betrokken partij (verhuurder, eigenaar, luchtvaartmaatschappij etc.). Mocht je er niet uitkomen dan kun je ons tijdens kantooruren bereiken op het reguliere nummer en daarbuiten zijn wij bereikbaar op een noodnummer. Meer informatie hierover vind je bij het informatiepakket of je reisbescheiden.
Betalingen gebeuren per bankoverschrijving IBAN- nummer: NL68RABO0151830215 t.n.v. IJslandspecialist
Per boeking hanteren wij reserveringskosten van € 35. Wanneer je woonachtig bent buiten Nederland is dit € 45 (in verband met hogere verzendkosten van je informatiepakket).
Bij iedere reis op de website staat aangegeven wat voor type accommodatie is inbegrepen. Voor IJsland bijvoorbeeld kun je bij hotels/guesthouses kiezen voor verschillende comfortniveaus. Dit geldt niet voor alle bestemmingen. Naast het boeken van hotels/guesthouses bieden wij voor een groot deel van de bestemmingen ook vakantiehuisjes, lodges of cabins aan. Op deze plekken overnacht je vaak wat langer en maak je vanaf deze plek verschillende uitstapjes. Deze accommodatievormen beschikken meestal over een keuken, hierdoor kun je zelf maaltijden bereiden.
Het is mogelijk om een reis op maat te maken. Wij hebben namelijk veel ervaring met reizen op maat maken. Heb je zelf een reis in gedachten, maar vind je deze niet terug in ons aanbod? Geen probleem! Graag stellen wij voor jou een reis samen die aan je wensen voldoen. Bel of mail ons dus gerust.

Browserupdate aangeraden

Je browser wordt niet meer ondersteund. Gebruik een van de onderdstaande browsers om de website optimaal te gebruiken

Google Chrome Mozilla Firefox Microsoft Edge