In Augustus 2020 vertrokken wij, de familie van der Linden, met z’n viertjes naar IJsland. Voor mijn vader en zusje de tweede keer en voor mij en mijn moeder de eerste keer. Exciting! Mijn zusje Anouk was daarom ook onze reisplanner en wat heeft ze dat goed gedaan. Tijdens de reis zorgde Anouk voor de dag-planning en navigatie, was mijn vader chauffeur en legde mijn moeder en ik alles vast op video en foto. Goeie taakverdeling toch!? En zo hebben we een prachte reis gemaakt van 17 dagen rond het hele eiland; inclusief de Westfjorden. Hier lees je ons reisverhaal.

“Tijdens onze vakantie hebben we zo onwijs veel gezien, dat ik simpel weg niet alles kan benoemen in dit blog. Daarom wil ik je graag meenemen langs de hoogtepunten van onze reis. Deze zijn ook te zien op het bijgevoegde kaartje. Voor een gedetailleerd overzicht zou ik je willen verwijzen naar mijn Instagram account [@Diver_rianne]. Daar heb ik een highlight aangemaakt, waarin precies te zien is waar wij elke dag waren en wat we deden.”

familie van der linden blog-ijsland-kaartje

ZUID-IJSLAND

Geland in Keflavík en na het krijgen van een negatieve uitslag van onze corona-test starten we onze reis rondom het eiland; tegen de klok in. De eerste paar dagen hebben we wat regen gehad, maar verder hebben we het echt getroffen qua weer. De eerste stop is de Golden Circle. We bezoeken Geysir, waar de geiser Strokkur elke 10 minuten uitbarst en Gullfoss waterval, waar het water in twee trappen naar beneden stort [1].

En zo, aan het begin van onze reis, hebben we meteen een van de coolste ervaring. Letterlijk en figuurlijk! In het Thingvellir nationaal park hebben we een snorkel tour gedaan bij het plaatsje Silfra [2]. Waar je in water van 2 graden tussen de tektonische platen zwemt. Ook al was het verschrikkelijk koud, het was echt zó bijzonder om te zien! Die avond sliepen we in Fluðir en bij terugkomst zijn we gaan opwarmen in een van de vele thermal springs van IJsland; the Secret Lagoon. Heerlijk dat water van 38-40°C!

In het Zuidelijkste punt van IJsland vind je het bekende zwarte strand Reynisfjara [3], met basalt rotsen (foto 2). Het regende flink toen we daar waren, maar dat gaf wel een speciale sfeer. En dat is toch wel het mooie aan IJsland, ook al regent het, het blijft echt prachtig om te zien allemaal.

Papegaaiduikers

Een klein stukje terug van het strand is een mooie lookout; Dyrhólaey [3]. Ook al konden we door de harde regen en mist niet genieten van het uitzicht, wel werden we hier verrast door papegaaiduikers die verscholen zaten op de klif. Zo dichtbij, zo gaaf! Op zo’n moment vergeet je die regen compleet.

OOST-IJSLAND

Als je verder rijdt langs de ringweg 1 kom je vanzelf bij de grootste gletsjer van IJsland; Vatnajökull [4]. Op een van de uitlopers – Falljökul – hebben wij een gletsjer tour gedaan. Uitgerust met ijzers onder onze schoenen, een ijsbijl en een gids gingen we op pad. Het was een flinke klim, maar een onvergetelijke ervaring.

Verderop langs de kust vind je het gletsjermeer Jökulsárlón [5]. Het is gevuld met ijsschotsen die langzaam afbrokkelen, mee worden genomen naar zee en daar terug aanspoelen op het strand; Diamond beach. Niet alleen is dit meer prachtig om van de kant te bekijken, maar hier hebben wij een kayaktour gedaan waar je tussen de ijsschotsen door paddelt. Er kwam zelfs een zeehondje hallo zeggen. Wederom een once in a lifetime ervaring.

Het gebied Stoksness [6] mag niet ontbreken in je rondreis. Het is een prachtige locatie voor fotografie. Het contrast tussen het zwarte strand en het helmgras, Met de berg Vestrahorn op de achtergrond.

In het Oosten hebben we het echt getroffen qua weer, bijna zomers gewoon. Gelukkig hadden we naast onze thermokleding (wat de beste aankoop is geweest, want die hadden we wel echt nodig!) ook nog een T-shirt mee. Dat kwam nu goed van pas. Hier hebben we toch wel de meest actieve wandelingen gemaakt. Zo bezochten we Hengifoss [7], een 118 meter hoge waterval met verschillend rotslagen, waaronder die van rode klei. Bijzonder! Ook bezochten we Stuðlagil Canyon [8], totaal 10 km lopen, maar het was het absoluut waard! Een prachtige basalt canyon met mint-groen/blauw water.

NOORD-IJSLAND

Richting het noorden gingen we weer terug de kou in, maar gelukkig geen regen! Hier verbleven we 3 nachten in Myvatn en ontdekte zo alles wat het noorden van IJsland te bieden heeft.

Eén van de dagen hebben we door de hooglanden gereden en Askja [9] bezocht. Een oude vulkaankrater dat inmiddels een megagroot meer heeft gevormd. De 4-uur lange, hobbelige rit ernaar toe was al een hele ervaring op zichzelf. Het leek wel alsof we een maanlandschap doorkruisten; uitgestrekte vlaktes, lava formaties en rivier crossings. Spannend, maar echt een toffe dag! Op de terugweg werden we beloond met een prachtige zonsondergang.

De tweede dag hebben we de weg naar het Noorden gereden met als hoogtepunt een bezoek aan Dettifoss [10], de krachtigste waterval van IJsland. Als beloning hadden we een prachtige regenboog in de mist van de waterval.

En op de laatste dag, Grjótagjá Cave [11]. Een lava grot met hete bron; te warm om in de zwemmen. We bezochten de grot vroeg in de ochtend waardoor de zon precies mooi naar binnen scheen. Dit kan je toch echt wel een hidden gem noemen. Hierna ging de reis verder naar Blönduós, want daar in de buurt bezoeken we Hvítserkur [12]; een rots in de vorm van een Neushoorn. Verderop is het Illugastadir zeehonden uitkijk punt [13] waar we wel 20 zeehonden zagen. Veel lagen er in de klassieke ‘banaanhouding’ om zo op te warmen.

WESTFJORDEN

Wat zijn we blij dat we de Westfjorden mee hebben kunnen nemen in onze planning. Ze worden vaak overgeslagen omdat het een uitgestrekt gebied is. Maar hier is de natuur echt nog onaangetast. Het rijden langs de fjorden is ook een prachtige autorit.

Het meest noordelijke punt van onze reis is het Latrar Airstation [14]. Vanaf hier heb je een prachtig uitzicht en kan je mooi de plateau bergen van de Westfjorden zien. Heel in de verte hebben wij Groenland zelfs kunnen zien. Het volgende hoogtepunt is Dynjandi [15]. Deze waterval wordt ook wel het juweel van de Westfjorden genoemd. Het was fascinerend om te zien hoe het water heel gracieus over de berg heen komt zetten en het trapsgewijs naar beneden stroomt. Een bezoekje waard!

IJsland is bijzonder door zijn zwarte stranden, gevormd door vulkaan as. Maar zo is een ‘niet-zwart’ strand juist weer bijzonder voor IJslandse termen. Vandaar dat het strand Raudisandur [16], die bijna roodachtig zand heeft, een unieke plek is om te bezoeken.

WEST-IJSLAND

Na de West fjorden waren er nog maar een paar dagen over van de reis. En zijn we over het Snaefellsness schiereiland teruggereden. Daar kon de meest gefotografeerde berg Kirkjufell [17] natuurlijk niet ontbreken. Een stukje verderop, een minder bekend plekje, vind je een zwart kerkje dat Búðakirkja [18] heet. Er zijn maar 3 zwarter kerkjes op IJsland waarvan deze toch wel een mooiste is. En weet je waarom hij zwart is? De buitenkant is ingesmeerd met pek, net als de onderkant van een boot. Daarmee wordt het kerkje beschermd tegen harde wind en regen. En zoals je ziet werkt dat goed, het kerkje is nog in een prachtige staat.

Last, but not least, is Hraunfossar [19]. Er zijn heel veel watervallen in IJsland. Twee van mijn favourieten heb ik al benoemd, maar deze laatste heeft ook zeker een plekje in de top-3 verdiend. Hraunfossar zijn eigenlijk wel 30 watervallen in één. Over een afstand van 900 meter komen vele waterstroompjes vanuit het lavaveld. Een mooi gezicht!

Onze laatste middag spenderen we in het centrum van Reykjavik, voordat we de dag erna vroeg in de ochtend terug naar Nederland vliegen.